تأثیر عوامل سازمانی بر بهکارگیری کسب و کار الکترونیکی: تجزیه و تحلیل اندازۀ شرکت
The influence of organizational factors on e-business use: analysis of firm size
تاریخ: ۲۰۱۲
پایگاه: امرالد
نام مجله: Marketing Intelligence & Planning
قیمت: ۲۰۰,۰۰۰ ریال
تعداد صفحات انگلیسی: ۱۹
تعداد صفحات فارسی: ۱۹
کد: ۱۰۰۳۹
چکیده فارسی
هدف: این مقاله دو هدف را دنبال میکند: اول، تجزیه و تحلیل تأثیر اندازه و دیگر عوامل سازمانی دانش فناوری اطلاعات، پشتیبانی خارجی فناوری اطلاعات و سطح تحصیلات کارمندان) بر بهکارگیری کسب و کار الکترونیک. دوم، شناسائی تشابهات و تفاوتهای میان این عوامل در سازمانهای خرد، کوچک، متوسط و بزرگ. طرح/ روششناسی/ رویکرد: مدل پیشنهادی به طور تجربی و با استفاده از دادههای بخش کسب و کار الکترونیک W@TCH بررسی شده است. برآورد لوجیت برای کل نمونه و هر نوع از اندازه سازمان در بهکارگیری کسب و کار الکترونیک به اجرا در آمد. یافتهها: این مطالعه دریافت کلیه عوامل سازمانی تأثیر مثبت و قابل ملاحظهای بر شدت بهکارگیری کسب و کار الکترونیک دارند. هنگام بررسی تأثیر اندازه، نتیجهگیری شد که به احتمال اینکه سازمانهای متوسط و بزرگ با شدت بیشتری از کسب و کار الکترونیک استفاده کنند، بیشتر است. اگر چه سازمانهای متوسط و بزرگ شبیه بهم هستند، برخی تفاوتها بین سازمانهای کوچک و متوسط یافت شده است.تنها سازمانهای کوچک از برونسپاری IT به عنوان یک عامل کلیدی جهت استفاده از کسب و کار الکترونیک استفاده میکنند. محدودیتها/ کاربردهای تحقیق: این تحقیق بر اساس مجموعه دادههای مقطعی انجام شده است. بنابراین تحقیقی طولی جهت مقایسه نتایج در طول زمان مورد نیاز خواهد بود. مطالعات آینده میتوانند بر بهکارگیری هر نوع فناوری کسب و کار الکترونیک به جای معیار جهانی بهکارگیری کسب و کار الکترونیک تمرکز کنند. همچنین مطالعات بعدی میتوانند تفاوتهای موجود در نسبت بهکارگیری کسب و کار الکترونیک میان کشورها را بررسی کنند. کاربردهای عملی: این مقاله نتیجه میگیرد کمتر احتمال میرود سازمانهای کوچک و خرد در مقایسه با سازمانهای بزرگ و متوسط، کسب و کار الکترونیک را به اجرا در آورند. عامل تأثیرگذار دیگر بر کسب و کار الکترونیک، تحصیلات نیروی کار است که بیان میکند آموزش میتواند جایگزین استخدام کارکنان IT شود. برونسپاری فعالیتهای IT یک استراتژی مناسب برای شرکتهای کوچک است. ارزش/ اصالت: این مقاله به ادبیات پژوهشی کسب و کار الکترونیکی از طریق شواهد جدیدی از اهمیت اندازه و سرمایه انسانی کمک میکند. علاوه بر این، تجزیه و تحلیلی برای هرنوع از اندازه سازمان انجام شده است، که این امر مقایسه نتایج را اجازه میدهد.
چکیده انگلیسی
Purpose:There are two purposes of this paper: first, to analyze the effect of size and other organizational factors (IT knowledge, IT external support and the level of employees’ education) on the use of e‐business; and second, to identify similarities and differences among these factors in micro, small, medium‐sized and large enterprises. Design/ methodology/ approach: The proposed model is empirically tested using data from the Sectorial e‐Business W@tch survey. A logit estimation for the whole sample and for each type of firm size has been implemented on the use of e‐business. Findings: The study finds positive and significant effects of all the organizational factors on the intensity of e‐business use. When analyzing the effect of size, it was found that medium‐sized and large firms are more likely to use e‐business more intensively. Although medium‐sized and large firms are similar, some differences have been found between small and medium‐sized firms. Only small firms use IT outsourcing as a key factor to use e‐business. Research limitations/ implications: This study is based on a cross‐sectional data set. Longitudinal research would be needed for comparing results over time. Future studies could focus on the use of each type of e‐business technology, instead of a global measure of e‐business use. Future research could also analyze the differences of e‐business adoption rates among countries. Practical implications: The paper concludes that small and micro firms are less likely to conduct e‐business than medium‐sized and large firms. An important influence on the use of e‐business is workforce education, implying that training could substitute hiring IT employees. Outsourcing IT activities is a suitable strategy only for small firms. Originality/ value: The paper contributes to the literature on e‐business with new evidence of the importance of size and human capital. Additionally, an analysis for each firm size has been done, which allows comparison of results
مشخصات استنادی
Bordonaba-Juste, V., Lucia-Palacios, L., & Polo-Redondo, Y. (2012). The influence of organizational factors on e-business use: analysis of firm size. Marketing Intelligence & Planning, 30(2), 212-229
دانلود اصل مقاله
ویژگیهای مقاله تأثیر عوامل سازمانی بر بهکارگیری کسب و کار الکترونیکی: تجزیه و تحلیل اندازۀ شرکت
مقاله “تأثیر عوامل سازمانی بر بهکارگیری کسب و کار الکترونیکی: تجزیه و تحلیل اندازۀ شرکت” در سال ۲۰۱۲ در مجله Marketing Intelligence & Planning چاپ شده و در پایگاه اطلاعاتی امرالد نمایه شده است. این مقاله دو هدف اول: تجزیه و تحلیل تأثیر اندازه و دیگر عوامل سازمانی (دانش فناوری اطلاعات، پشتیبانی خارجی فناوری اطلاعات و سطح تحصیلات کارمندان) بر بهکارگیری کسب و کار الکترونیک. دوم: شناسائی تشابهات و تفاوتهای میان این عوامل در سازمانهای خرد، کوچک، متوسط و بزرگ را مورد بررسی قرار داده است. همچنین براساس اطلاعات پایگاه اطلاعاتی گوگل اسکولار این مقاله ۱۳ بار مورد استناد قرار گرفته است.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.